כיצד מתחלק הרכוש בגירושין של ידועים בציבור?

הליך גירושין של ידועים בציבור מתקיים בצורה קצת אחרת מאשר אצל זוגות נשואים, מכיוון שהם אינם באמת מתגרשים. כיצד מתבצע ההליך? כיצד מתבצע הדיון על משמורת הילדים, מזונות, חלוקת רכוש וכל הנושאים המהותיים? כל הפרטים על גירושין של ידועים בציבור, בכתבה שלפניכם.

מי הם אותם ידועים בציבור?

ההגדרה למונח ידועים בציבור פותח בפסיקה אך לא הוגדרה בחקיקה , בפועל מעמד ידועים בציבור עם השנים הולך ומקבל משמעות רחבה ולאט משתווה לזכויותיהם של זוגות נשואים (על-פי הדין הדתי, דין תורה).
לדוגמא זוגות רבים שאינם יכולים להינשא על פי הדין הדתי הינם:
זוגות חד מיניים, ממזרות, זוגות מעורבים (בני דתות שונות), נישואין בין כהן לגרושה.
״על קצה המזלג״ , להגדרת המונח ידועים בציבור ישנם מספר קריטריונים לכאורה כי ניהול משק בית משותף ומגורים משותפים קבועים עונים על הגדרה זו, כמו כן גם קשר זוגי וקיום יחסי אישות.
אך לעיתים בני זוג יכולים להיחשב כידועים בציבור גם ללא חלק מהקריטריונים הללו.
כשבני זוג ידועים בציבור מחליטים לסיים את מערכת היחסים שלהם, מדובר בהליך שונה מהליך גירושין של בני זוג נשואים. ההבדל המהותי הוא שבני זוג ידועים בציבור אינם מבצעים הליך גירושין פורמלי. מה הכוונה?
הליך גירושין פורמלי יכול להתקיים בישראל רק כאשר בני הזוג התחתנו ברבנות, קיימו טקס חופה וקידושין עם רב. במקרה כזה, הגירושין יהיו מול בית הדין הרבני באופן פורמלי, ותביעת גירושין יכולה להיות מול בית הדין הרבני או מול בית המשפט לענייני משפחה.

מה קורה במקרה בו ידועים בציבור נפרדים?

במקרה כזה, לא מתבצע הליך גירושין פורמלי כפי שפירטנו לעיל, מכיוון שבני הזוג לא נשואים באופן פורמלי, מה שחשוב להדגיש הוא כי בכל הנוגע לחלוקת משמורת, מזונות, חלוקת רכוש וממון, השאלה האם בני הזוג נשואים באופן פורמלי אינה השאלה העיקרית, מכיוון שבני זוג יכולים לקיים משק בית משותף, להביא ילדים יחדיו, לקחת הלוואות ביחד ולהתנהל כמו זוג נשוי לכל דבר, ולכן ההתייחסות במקרה של פרידה, תהיה למהות הדברים, ולא לפן הפורמלי.

כיצד מתבצעת פרידה פורמלית של בני זוג ידועים בציבור?

פרידה פורמלית של בני זוג ידועים בציבור, כלומר פרידה הכוללת מסמך חוזי מחייב בין שני הצדדים, אשר מכיל את כל התחומים אשר היו משותפים בין בני הזוג וכעת מופרדים, יכולה להתקיים במספר אפשרויות:

  1. הסכם חוזי שנערך עם עורך דין ידועים בציבור – במקרה כזה מדובר במצב בו שני הצדדים מסכימים ביניהם על סיום היחסים ומסכימים על הסעיפים השונים של כל התחומים בפרידה (משמורת ילדים, מזונות, חלוקת רכוש וממון).
  1. תביעה בבית המשפט לענייני משפחה – במקרה בו אחד הצדדים מעוניין לסיים את מערכת היחסים, וצד שני אינו מעוניין, או במקרה בו שני הצדדים מעוניינים אך אינם מצליחים להגיע להסכמה לגבי העניינים המהותיים ביניהם (משמורת ילדים, מזונות, חלוקת רכוש), הדיון ייעשה בבית המשפט לענייני משפחה. גם אם בני הזוג לא נשואים, ההסתכלות על חלוקת משמורת לילדים, תשלום מזונות וכל הנושאים המהותיים, נלקחים בחשבון ממש כמו בגירושין לכל דבר, כולל חלוקת רכוש בגירושין.

כיצד מתחלק הרכוש בין ידועים בציבור?

בני זוג ידועים בציבור צברו רכוש משותף במהלך חייהם, בהחלט יכול להיות מקרה של חיים משותפים לאורך שנים, הכוללות אולי נכס משותף, רכב, הלוואות משותפות, חסכונות וכו’.

כל אלו צריכים לבוא לידי ביטוי בדיון על חלוקת הרכוש, מכיוון שגם אם בני הזוג אינם נשואים באופן פורמלי, משק הבית המשותף שקיימו, וכל המשתמע מכך, מחייב דיון והסכמה על חלוקת הרכוש.

חשוב לציין כי במקרה של ידועים בציבור, על הצד שדורש חלוקה של הרכוש המשותף (כלומר, הצד שמעוניין לסיים את מערכת היחסים), להוכיח כי הצדדים התכוונו להתחלק ברכוש במהלך הקשר באופן משותף, ואילו הצד השני צריך להוכיח כי לא הייתה כוונה כזו.

מתי בית המשפט טוען לחלוקה שווה של רכוש?

ישנם מקרים בהם בני זוג ידועים בציבור אינם מתחתנים באופן פורמלי בגלל אידיאולוגיה, וישנם מקרים בהם בני הזוג אינם מתחתנים בשל הגבלות מסוימות, לדוגמא, כהן שאינו יכול להתחתן עם גרושה. במקרה של מגבלות עקב מצב אישי כלשהו, בית המשפט עשוי לראות את המצב כמצריך חלוקה שווה של רכוש בין הצדדים.

מה קורה במקרה של ידועים בציבור מבחינה אידיאולוגית?

במקרה שבני הזוג החליטו לא להתחתן מטעמים אידיאולוגיים, נטל ההוכחה חל עליהם. כלומר על הצדדים להוכיח לבית המשפט את מידת מחויבותם ותרומתם לרכוש המשותף, במידה ויש צד אחד שלוקח יותר אחריות מול הצד השני, על מנת שבית המשפט לא יבצע חלוקה שווה בין הצדדים.

לכן מומלץ במקרים בהם בני זוג ידועים בציבור נפרדים, ואינם מצליחים להגיע לעמק השווה בנוגע לחלוקת הרכוש ביניהם, להסתייע בשירותו המקצועי של עורך דין ידועים בציבור, על מנת לבצע את ההליך עם כמה שפחות עוגמות נפש, ועם מקסימום הצלחה.

עוד מאמרים בנושא

תחומי עיסוק המשרד

ליצירת קשר חייגו:

או כתבו לנו:

יצירת קשר ליעוץ:

דילוג לתוכן